Monday, June 20, 2016

Ngân hàng Thụy Sĩ - A Safe Haven for Money from Around the World

Switzerland is not only well-known for chocolate and its watch-making industry. It is also famous for its unique banking and financial system. Banks play an important role in Switzerland’s economy. Swiss banks have been considered to be the most secretive in the world for many centuries. About a third of all money held outside a person’s home country - hundreds of billions of dollars - is deposited in Swiss banks.
Thụy Sĩ không chỉ nổi tiếng vì sô-cô-la và ngành công nghiệp chế tạo đồng hồ của nó. Nó cũng nổi tiếng vì ngân hàng và hệ thống tài chính có một không hai. Ngân hàng đóng vai trò quan trọng trong nền kinh tế Thụy Sĩ . Ngân hàng Thụy Sĩ được xem là bí mật nhất thế giới trong nhiều thế kỷ. Khoảng một phần ba tổng số tiền được giữ bên ngoài đất nước làm ra số tiền đó - hàng trăm tỷ đô - được gửi vào ngân hàng Thụy Sĩ.
Banking in Switzerland goes back to the 18th century. In the past , not only rich people but also authoritarian regimes and dictators have secured their money in Swiss banks. Foreigners who live in unstable and troubled areas also tend to keep money in secure Swiss banks instead of their own. During World War II German Nazis deposited much of the country’s wealth, especially money  and gold taken away from Jews , in Switzerland.
Ngân hàng ở Thụy Sĩ quay lại thế kỷ 18. Trong quá khứ, không chỉ người giàu mà cả các chế độ độc tài và những kẻ thống trị cũng đảm bảo tiền của họ trong ngân hàng Thụy Sĩ. Những người nước ngoài người mà sống trong khu vực bất ổn và hỗn loạn cũng có khuynh hướng giữ tiền của họ được đảm bảo trong ngân hàng Thụy Sĩ thay vì bản thân họ giữ. Trong suốt chiến tranh thế giới thứ 2 Đức Quốc Xã đã gửi nhiều của cải, đặc biệt là tiền và vàng lấy được từ người Do Thái, vào Thụy Sĩ.

Switzerland has two large banks - UBS and Credit Suisse. Currently, about 130000 people work in the banking sector. Major banks have overseas branches that employ thousands.
Switzerland’s popularity as a safe bank haven has many reasons. For one, the country has a very stable and prosperous economy, and one of the highest per capita incomes in the world. It has been neutral for many centuries, especially during the two world wars. In addition, the Swiss franc is one of the most stable currencies in the world.

Thụy Sĩ có hai ngân hàng lớn - UBS và Credit Suisse. Hiện nay, khoảng 130000 người làm trong ngành ngân hàng. Các ngân hàng lớn có chi nhánh ở nước ngoài  mà thuê hàng ngàn người. 
Sự nổi tiếng của Thụy Sĩ như một ngân hàng an toàn có nhiều lý do. Một trong số đó là có nền kinh tế rất ổn định và phát triển, và là một trong những nước có tỉ lệ thu nhập theo đầu người cao nhất thế giới.
Nó là nước trung lập trong nhiều thế kỷ, đặc biệt trong suốt hai cuộc chiến tranh thế giới. Ngoài ra đồng franc của Thụy Sĩ là một trong những loại tiền tệ ổn định nhất thế giới.

Swiss banks have to follow very strict privacy rules. In 1934, a law was passed that forbade Swiss banks to reveal the name of account holders. Banks  protect the privacy of their clients  in a way no other country in the world does. If a Swiss banker reveals anything about a person’s bank account without permission he commits a criminal act. Such regulations have made Switzerland a popular destination for foreigners who do not want to pay taxes in their own country. 

Ngân hàng Thụy Sĩ phải tuân theo những quy tắc bảo mật rất nghiêm ngặt. Năm 1934, một luật đã được thông qua rằng cấm ngân hàng Thụy Sĩ để lộ ra tên chủ tài khoản. Ngân hàng bảo vệ sự bí mật của khách hàng một cách mà không nước nào trên thế giới từng làm. Nếu một nhân viên ngân hàng Thụy Sĩ tiết lộ bất cứ điều gì về một tài khoản ngân hàng của ai đó mà không được phép thì anh ta bị bỏ tù như một hành vi phạm tội. Quy định như vậy làm ngân hàng Thụy Sĩ là một điểm đến phổ biến cho những người nước ngoài người mà không muốn nộp thuế ở đất nước họ.


Lately, however, the Swiss government has been under constant pressure by other countries to change their bank laws, making it possible to reveal the names of possible drug dealers or international criminals. EU officials claim that  more and more citizens are moving their money to Switzerland to escape taxation in their home country. Income that is not reported to the government is often deposited in Swiss banks.
In the past decade Swiss bank officials have been working together with international financial experts to combat money laundering.Under new laws they and must report any financial transactions that look suspicious.
Tuy nhiên mới đây, chính phủ Thụy Sĩ đã liên tục dưới sức ép bởi các quốc gia khác để thay đổi luật ngân hàng của họ, làm nó có thể để lộ ra tên của những kẻ buôn ma túy hoặc tội phạm quốc tế. Chính quyền Châu Âu cho rằng ngày càng nhiều công dân chuyển tiền của họ đến ngân hàng Thụy Sĩ để trốn thuế ở đất nước của họ. Thu nhập mà không báo cáo với chính quyền thì thường được gửi vào ngân hàng Thụy Sĩ.
Trong thập kỷ qua các quan chức ngân hàng Thụy Sĩ đã làm việc cùng với các chuyên gia tài chính quốc tế để chống rửa tiền. Dưới các luật mới họ phải báo cáo bất cứ giao dịch tài chính nào mà có vẻ khả nghi.






0 nhận xét: